Blar i NTNU Open på forfatter "Riksaasen, Rita"
-
«Alt er jo digitalisert i dag uansett»
Flå, Emilie Sæther (Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven er en kvalitativ studie som prøver å finne svar på problemstillingen: Hvordan opplever lærere digitalisering av klasserommet på ungdomsskolen? For å finne svar på problemstillingen, har det blitt foretatt ... -
En lærer kan ikke ta på seg for mye
Kirknes, Thale Jeremia Øien (Bachelor thesis, 2019)Denne kvalitative studien søker etter svar på problemstillingen: Hvordan kan en lærer være med å forebygge kroppspress blant jenter på 9. trinn? Studien har bestått av intervjuer av tre informanter som jobber på 9. trinn, ... -
Endring av praksis i klasserommet. En artikkelsamling om utviklingsarbeid, samarbeid, erfaring og forskning
Riksaasen, Rita; Langseth, Inger Dagrun (NTNU skole- og utdanningsforskning;, Book, 2014)Denne artikkelsamlingen er skrevet av lærere, skoleledere og forskere. Forfatterne beskriver hvordan en kan få til endring av praksis og ønsker å inspirere leserne til utviklingsarbeid i klasserom og skole. -
Hva skjer når språket ikke strekker til?
Sundberg, Elisabet Barstad (Bachelor thesis, 2019)I følge opplæringsloven har alle elever rett på en opplæring som tilpasses den enkelte elevs evner og forutsetninger. Målet med denne studien har vært å undersøke hvilke erfaringer lærere har med å tilpasse undervisningen ... -
NYHETSMEDIENES FRAMSTILLING AV DIGITAL MOBBING OG TILTAK
Lynghaug, Kristian Storbakk (Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven undersøker jeg hvordan digital mobbing og tiltak blir omtalt i Aftenposten, Dagbladet og VG fra 2015 til 2019, som er de største nyhetsmediene i Norge. Metoden vil være en kvalitativ innholdsanalyse, ... -
Psykisk helse i skolen: arbeid for fremtiden
Ofstad, Cecilie (Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven utforskes temaet psykisk helse i skolen. Ved hjelp av kvalitativ dokumentanalyse har jeg undersøkt hvor stor plass tematikken får i læreplaner, stortingsmeldinger og læreverk i naturfag. Motivasjonen har ... -
Tilpasset opplæring i ulike klasseromsutforminger
Bjørås, Astrid (Bachelor thesis, 2019)Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan tilpasset opplæring kommer frem i ulike klasseromsutforminger i skolen. Fokus er rettet mot det åpne og det lukkede klasserommet, og det er undersøkt et åpent klasserom ...